"mak dengan ayah bukan orang senang"



Mak selalu pesan,

"Belajar rajin-rajin. Mak dengan ayah bukan orang senang."

Dan setiap kali mak cakap macam tu, jauh kat hati ni akan ada satu perasaan yang buat aku rasa serba salah bila buat something yang melanggar peraturan. Aku ingat masa aku sekolah rendah, bila ada sesi jual buku dari luar aku akan paksa mak aku belikan aku buku anak-anak sidek. Kalau ada jual dadih atau susu, aku akan mintak mak aku duit untuk beli benda-benda macam tu. Sebab apa?

Sebab aku tengok kawan-kawan aku yang lain beli.

Dan aku nak ikut diorang.




Aku lupa mak dengan ayah bukan orang senang.




"Makan jelah ikan tu, mak nak sayur tu je."

Kata-kata seorang mak yang takkan hilang bila lauk cuma berapa kerat atas meja. Aku pandang mak. Adik amik ikan tu. Tak hirau mak. Aku pandang adik.

"Tinggalkan untuk mak lah!"

Itu yang aku cakap. Dan mak suruh adik amik terus ikan tu. Mak nak sayur je. Last-last, aku tinggalkan bahagian aku.

Kenapa adik-beradik aku tak faham?




Bila sekolah menengah, ayah hantar aku pergi asrama. Walau hujan lebat, petir, guruh semua tu dia still hantar aku. Bukan dengan kereta. Tapi dengan motor. Atas motor tu aku menangis senyap-senyap. Aku fikir,

"Kenapa ayah buat semua ni semata-mata aku?"

Aku tak kisah. Aku tak ada rasa malu. Biar basah dengan hujan selagi ayah dengan aku.




Hari ni, aku masih bukan siapa-siapa. Masih bertatih dalam hidup aku yang belum tentu hala tuju. Cari sinar. Conteng jalan hidup. Jatuh bangun berdarah kaki terkoyak hati. Belum cukup. Tolong doakan aku.

Aku nak berjaya. Kejayaan yang bukan milik aku. Tapi hak mak dengan ayah aku. Aku tak pernah ucap 'Mak, orang sayang mak'. 'Ayah, orang sayang ayah'. Entah. Aku nak berjaya.


Aku kalau boleh nak 'pergi' dulu sebelum diorang. Tapi maut tu hanya Allah yang tahu.


Diorang yang warna aku jadi manusia yang begini.



Tolong doakan aku berjaya.



Ya Allah, jadikan aku anak yang solehah. Amin.



1 comment:

nieysa woonie said...

TT__TT semoga kau berjaya dunia akhirat dan menjadi anak yg solehah .